Oferujemy kilkadziesiąt wykładów z różnych dziedzin, które mogą stanowić idealne uzupełnienie lekcji. Wystarczy, że wybierzesz temat i umówisz konkretny termin.
Jest możliwość przeprowadzenia wykładów również na naszym Wydziale.
W celu zapisania się prosimy o kontakt do Moniki Kozłowskiej-Szyc na adres: m.kozlowska-szyc@uwb.edu.pl
Jak zbudowane są fake newsy i jak je zidentyfikować? Jak bronić się przed dezinformacją obecną w mediach społecznościowych? Czy fake newsy są dla nas groźne? Na te pytania uczniowie uzyskają odpowiedzi podczas warsztatów, przybliżających zasady tzw. fact-checkingu.
Forma: warsztat
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: mgr Paweł Gawryluk, mgr Justyna Sikorska;
WPROWADZENIE DO MITOLOGII GRECKIEJ
Opis: Wprowadzenie do najważniejszych zagadnień związanych z mitem greckim i gatunkami podobnymi (legenda, bajka).
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole), on-line
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: dr hab. Tomasz Mojsik, prof. UwB
SKĄD SIĘ WZIĘŁY MITY GRECKIE? OD HOMERA DO MITOGRAFII?
Opis: Opowieść o tym, skąd czerpiemy wiedzę o mitach greckich – o tekstach literackich, mitograficznych i ikonografii mitu.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole), on-line
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: dr hab. Tomasz Mojsik, prof. UwB
CZY DAWNI POLSCY CHŁOPI BYLI NIEWOLNIKAMI?
Opis: W ostatnich latach ukazało się szereg publikacji popularnonaukowych, które nazywa się nurtem „historii ludowych”. Ich autorzy, rzadko będąc historykami, odwołują się do koncepcji niewolnictwa, która według nich najlepiej opisuje sytuację prawną i ekonomiczną ludności chłopskiej w okresie staropolskim. Celem wykładu jest ukazanie pozycji ludności wiejskiej w dawnej Polsce w szerszym kontekście społecznym, a także przedstawienie podstawowych źródeł dotyczących dziejów chłopów. Krytycznej analizie poddane zostanie również użycie modelu „niewolnictwa” w kontekście dziejów historii Polski.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole), on-line
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: dr hab. Piotr Guzowski, prof. UwB
CO MŁODZIEŻ MOGŁA ROBIĆ NA WSI STAROPOLSKIEJ, A CO ROBIĆ MUSIAŁA?
Opis: Prezentacja omawia sytuację młodzieży zamieszkującej staropolskie wsie. Uwaga skupiona jest w nim na kwestiach demograficznych (ryzyko zgonu lub zostania sierotą, liczba rodzeństwa, wiek usamodzielniania się) oraz społeczno-gospodarczych (wykonywane prace, szansa na chodzenie do szkoły, oczekiwania stawiane przed młodzieżą). Podstawę źródłową stanowią zaś spisy ludności, metryki, akta spraw sądowych).
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole), on-line
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: dr Radosław Poniat
MIĘDZY FOLWARKIEM A NETFLIXEM: HISTORIA W SERIALU 1670
Opis: Zapraszamy na wyjątkową podróż w głąb historii Rzeczypospolitej szlacheckiej, inspirowaną dwoma sezonami serialu „1670”. W trakcie wykładu przyjrzymy się wybranym aspektom życia codziennego, zwyczajom oraz realiom funkcjonowania szlachty i pańszczyźnianych chłopów.
Postaramy się odpowiedzieć na pytania: Czy Maciej to naprawdę „swój chłop”? Czy marsz równości wyznań mógł się odbyć w drugiej połowie XVII stulecia? Co można było przywieźć z tureckich wojaży? Jak wyglądał pogrzeb magnata i dlaczego takie ceremonie przyciągały tłumy niczym współczesne festiwale? A także: czy bogaty i umyty Bogdan mógł uchodzić za dobrą partię na siedemnastowiecznym rynku matrymonialnym?
Zgłębiając te tematy, zanurzymy się w bogactwo kulturowe i społeczne epoki, starając się zrozumieć zjawiska, które ukształtowały oblicze Polski XVII wieku – czasem z przymrużeniem oka, a czasem z pełną powagą historycznego namysłu.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole), on-line
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: mgr Monika Kozłowska-Szyc
CZY SZLACHTA RZECZYWIŚCIE NIE PRACUJE? SZLACHECKA CODZIENNOŚĆ W XVII W.
Opis: Wykład przedstawia rzeczywistość życia codziennego szlachty polskiej w XVII wieku, z uwzględnieniem ogromnego zróżnicowania majątkowego i społecznego tego stanu. Omawia różnorodne zajęcia i obowiązki szlachty – od zarządzania majątkiem ziemskim, przez udział w życiu politycznym i karierę wojskową, po pracę w administracji czy działalność gospodarczą. Prezentacja pokazuje także mniej typowe dla tego stanu aktywności, takie jak handel, rzemiosło, przestępczość czy praca fizyczna.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole), on-line
Czas trwania: 45 minut
Osoba prowadząca: dr Ewa Kaźmierczyk
WALKA O KORONĘ – ZOSTAŃ KRÓLEM RZECZPOSPOLITEJ!
Rzeczpospolita Obojga Narodów pogrążona jest w bezkrólewiu po śmierci ostatniego Jagiellona. Zbliża się pierwsza wolna elekcja w historii. Który z kandydatów obejmie tron? Losy królestwa spoczywają w Twoich rękach!
Wciel się w rolę szlachcica, magnata lub pretendenta do tronu i rozegraj pełną intryg i negocjacji kampanię wyborczą. Szafuj obietnicami, zdobywaj wpływy i przekonuj elektorów, by poparli Twoją kandydaturę. Twórz sojusze, pakty i intrygi – sprawdź, czy Twoja strategia pozwoli Ci zdobyć koronę!
Podczas gry nie tylko przeżyjesz emocjonującą rozgrywkę, ale także poznasz mechanizmy pierwszych wolnych elekcji i narodziny polskiej demokracji szlacheckiej.
Forma: Grupowa gra RPG (minimum 15 uczestników, maksimum 50)
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole)
Czas trwania: 90 min.
Osoba prowadząca: dr Ewa Kaźmierczyk, mgr Monika Kozłowska-Szyc
TRUDNE RELACJE POLSKO-LITEWSKIE W XX W.
Opis: Co sprawiło, że w XX w. Litwini i Polacy zwrócili się przeciwko sobie? Jak zmieniały się państwowe relacje polsko litewskie i jak wyglądają w pierwszych dziesięcioleciach XXI w.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole)
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: prof. dr hab. Krzysztof Buchowski
CZY POLSKA MOGŁA ZWYCIĘŻYĆ W ROKU 1939?
Opis: Według przekonania wyrażanego w literaturze Polska miała szansę uniknąć katastrofy we wrześniu 1939 r. Jak było w rzeczywistości? Czy były szanse na wygraną militarna i polityczną?
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: prof. dr hab. Krzysztof Buchowski
WARTOŚĆ ŻYCIA ŻOŁNIERZA: STRATY ARMII CZERWONEJ W II WOJNIE ŚWIATOWEJ
Opis: Wykład poświęcony zapoczątkowanej w okresie „pieriestrojki” (przełom lat 80/90 XX w.) i trwającej do dziś dyskusji historyków, jaką wywołała publikacja wyników prac tzw. komisji gen. Kriwoszejewa. W rezultacie prac tej komisji po raz pierwszy w historii Związku Sowieckiego zostały ujawnione szczegółowe dane o monstrualnych stratach osobowych, jakie Armia Czerwona poniosła w latach 1941 –1945 (przeszło 11 mln poległych i zmarłych oraz zaginionych, 18 mln rannych i chorych). Wykład zawiera omówienie motywów ukrywania oraz fałszowania informacji o stratach przez władze Związku Sowieckiego, okoliczności ich ujawnienia, trwających do dziś dyskusji o ich wiarygodności, a także prezentację wybranych danych statystycznych.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole)
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: dr Tomasz Wesołowski
PUŁAPKI „HISTORII” ALTERNATYWNEJ: SOJUSZ POLSKO – NIEMIECKI W 1939 R.
Opis: Wykład poświęcony jednemu z nurtów modnej ostatnio „historii” alternatywnej. Punkt odniesienia stanowią popularne i poczytne publikacje o sojuszu polsko-niemieckim, rzekomo możliwym do realizacji w 1939 r. i mogącym stanowić alternatywę dla tragicznego dla II Rzeczypospolitej konfliktu. Wykład zawiera omówienie motywów oraz spekulacyjnych mechanizmów konstruowania tego rodzaju „teorii”, ich sprzeczności z fundamentalnymi zasadami naukowymi, a także reperkusji, jakie tego rodzaju spekulacje wywołują nie tylko w naukach historycznych, ale także w polityce międzynarodowej.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole)
Czas trwania: 45 minut
Osoba prowadząca: dr Tomasz Wesołowski
LUDNOŚĆ ŻYDOWSKA W HISTORYCZNYM BIAŁYMSTOKU
Opis: Wykład dedykowany głównie młodzieży białostockiej i służący pogłębieniu jej świadomości historycznej. Opowiada o wielokulturowej przeszłości miasta, specyfice i losach społeczności żydowskiej, jej wkładzie w rozwój Białegostoku. Dotyka także problemu współczesnej pamięci historycznej.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole)
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: dr hab. Joanna Sadowska, prof. UwB
CHINY NA POCZĄTKU XX WIEKU: OD CESARSTWA DO REPUBLIKI
Wykład poświęcony bardzo słabo znanym w Polsce wydarzeniom z dziejów Chin. Mowa będzie o schyłkowym okresie rządów mandżurskiej dynastii Qing: od powstania Yihetuanów (w Polsce zwykle określanych jako „bokserzy”) z lat 1900-01 do tzw. rewolucji Xinhai, która wybuchła w 1911 r. i doprowadziła do upadku monarchii.
Forma: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole)
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: dr hab. Grzegorz Zackiewicz, prof. UwB
ZWIERZĘTA W KULTURZE I SZTUCE JAPONII
Opis: Wykład ukazuje, jak zwierzęta były postrzegane w japońskiej sztuce, kulturze i symbolice. Uczestnicy poznają zarówno realne, jak i fantastyczne stworzenia obecne w sztuce i tradycji Kraju Kwitnącej Wiśni. Ważnym elementem są yōkai – duchy i demony pełniące funkcje podobne do istot ze słowiańskiego folkloru, łączące świat ludzi i natury. Szczególną uwagę poświęcono lisom (kitsune), które według wierzeń potrafiły przybierać ludzką postać i były zarazem psotne, jak i uduchowione. Drugim bohaterem wykładu jest pies (inu), symbol wierności i odwagi, obecny zarówno w legendach, jak i w słynnej historii Hachikō. Całość uzupełnią przykłady od drzeworytów ukiyo-e po współczesne animacje, ukazujące bogactwo japońskiej wyobraźni i jej związki z lokalnymi motywami.
Forma zajęć: wykład
Miejsce: zajęcia stacjonarne (uczelnia lub w zainteresowanej szkole), on-line
Czas trwania: 45 min.
Osoba prowadząca: mgr Julia Polcyn
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.